Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

خط تحریری چیست؟

چکیده

سبک نوشتاری که توسط خودکار یا مداد روی کاغذ درج می‌شوند خط ما را مشخص می‌نمایند. که هر شخص خط مخصوص به خود را دارد. خطوط نوشتاری مختلفی وجود دارند که خط تحریری یکی از انواع مختلف آن است. خط تحریری زیبایی و جلوه خاصی به متون بخشیده و مرتب بودن آن خواندن متون را بسیار آسان خواهد کرد. همچنین تحریر زیبا خواننده را به مطالعه و خواندن متون و نوشته‌ها ترغیب کرده و به آن جذابیت خاصی می‌بخشد.

access_time ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ دي
remove_red_eye 28970بازدید
خط تحریری چیست؟

 

خرید عمده نوشت‌افزار و نوشتن توسط ابزارهای مختلف یکی از راه‌های برقراری ارتباط و درج متون و نوشته‌ها بر روی انواع کاغذ است.

سبک نوشتاری که توسط خودکار یا مداد روی کاغذ درج می‌شوند خط ما را مشخص می‌نمایند. که هر شخص خط مخصوص به خود را دارد. خطوط نوشتاری مختلفی وجود دارند که خط تحریری یکی از انواع مختلف آن است. خط تحریری زیبایی و جلوه خاصی به متون بخشیده و مرتب بودن آن خواندن متون را بسیار آسان خواهد کرد. همچنین تحریر زیبا خواننده را به مطالعه و خواندن متون و نوشته‌ها ترغیب کرده و به آن جذابیت خاصی می‌بخشد.

 

ویژگی‌های خط تحریری

 

خط تحریری که معمولا برای روزنامه‌نگاری و درج متون و نوشته‌های موردنیاز روزانه استفاده می‌شود بسیار روان و سریع است.

خط تحریری بهتر است زیبا و خوانا باشد و کلمات به‌صورت بزرگ نوشته نشوند و ریز باشند تا برای خواننده جذابیت بصری داشته و تمایل و ذوق کافی برای خواندن ادامه متن را در او ایجاد کند و در هنگام ادای کلمات دچار اشتباه و سختی نشود.

 

 

فروشگاه لوازم التحریر پژانو

جهت خرید پخش عمده دفتر و پخش عمده خودکار کنکو به سایت پژانو مراجعه نمایید.

 

 

انواع خط تحریری

 

خط تحریری در هر دوره‌ای از زمان انواع خاصی داشته است که این تقسیم‌بندی امروزه به دو نوع شکسته تحریری و نستعلیق تحریری می‌باشد. خط نستعلیق در واقع برگرفته از توقیع و رقاع و اولین خط خوشنویسی در ایران و از ریشه خط نسخ است.

وسایل لازم برای نوشتن به خط تحریری

انجام هرکاری ملزم به داشتن یکسری وسایل و ابزار است که نوشتن به خط تحریری نیز با استفاده از اقلام خاصی امکان‌پذیر خواهد بود. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه پخش عمده لوازم التحریر نسبت به تهیه این اقلام اقدام نمایید.

وسایل لازم برای نوشتن به خط تحریری عبارتند از:

قلم یا نوشت‌افزار

کاغذ

زیردستی

مجموعه آموزشی

 

قلم یا نوشت افزار:

 

نوشت افزار به کلیه وسایل نوشتاری شامل مداد، خودکار، خودنویس و روان نویس گفته می‌شود که می‌توان برای خط تحریر از آن‌ها استفاده کرد. معمولا توصیه می‌شود افراد بزرگسال و یا خردسال آموزش‌های خود را با مداد آغاز کنند تا با شیوه و روش‌های درست نوشتاری کاملا آشنا شوند. مداد باید نرم و روان بوده و بر روی کاغذ ایجاد خط و خش نکند.

 

کاغذ:

 

برای خط تحریر می‌توان از هر نوع کاغذی استفاده کرد اما کاغذهای خط‌‌‌دار بهترین گزینه برای شما هستند. رعایت کرسی در هنگام نوشتن خط تحریری واجب است که این کار بدون داشتن خط کرسی یا با کاغذ بدون خط امری دشوار خواهد بود.

 

زیردستی:

 

زیردستی به ثابت نگه‌داشتن کاغذ کمک می‌کند. به‌علاوه سوراخ نشدن کاغذ در هنگام نوشتن و عدم ایجاد فرورفتگی روی کاغذ نیز بسیار مهم است که استفاده از یک زیردستی مناسب مانع از آن خواهد شد. زیردستی چرم، چوبی و پلاستیکی از گزینه‌های قابل استفاده برای شما هستند.

 

مجموعه آموزشی:

 

افراد زیادی هستند که خط تحریر خوبی ندارند و با قواعد و اصول آن آشنایی ندارند به همین دلیل در پی یافتن یک استاد خبره و ماهر با توانایی تعلیم خوب هستند. دسته‌ای از افراد هستند که به دلیل کمبود وقت نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری ثبت نام کرده و برای یاد گرفتن خط تحریری در کلاس حضور یابند پس خرید یک پکیج یا مجموعه آموزشی مجازی بهترین راهکار برای آنان خواهد بود.

ثبت نام در کلاس‌های حضوری و یا خرید یک مجموعه آموزشی خوب می‌تواند اصول خط تحریری را به شما آموزش داده و در بهبود کیفیت خط نوشتاری به شما کمک شایانی کند.

 

تاریخچه خط در ایران

 

خط پهلوی از آخرین خط‌های رسمی در زمان ساسانیان و پیش از اسلام بود که در این دوره از خط پهلوی در ضرب سکه‌ها استفاده می‌شده است. خطی که به‌عنوان جانشین خط پهلوی انتخاب شده است خط کوفی است که این خط پس از حمله اعراب به ایران و با از بین رفتن خط پهلوی در بین مردم رواج پیدا کرد. مهمترین استفاده این خط در نوشتن و کتابت قران بوده است که استفاده از آن با ترویج دین و قران به سرعت فراگیر شده است. خط کوفی انواع مختلفی از جمله کوفی بنایی، کوفی تزئینی و... دارد که در زمینه‌های مختلفی قابل استفاده است.

خواندن درست کلمات و جملات قران نیازمند داشتن حرکات و اعراب درست بود که خط کوفی این ویژگی را نداشت به همین دلیل خط نسخ با جبران این کمبود جایگزین خط کوفی در کتابت قران گشته و پس از آن خط کوفی برای نوشتن برخی کتیبه‌ها و لوح‌های تزئینی مورد استفاده قرار گرفت. اختراع خط نسخ زمینه پیدایش و اختراع خطوط نستعلیق و تحریر را فراهم آورد.

 

 

پخش عمده لوازم التحریر پژانو

جهت خرید پخش خودکار ارس و فروش عمده لوازم التحریر به سایت پژانو مراجعه نمایید.

زهرا خداکرم زاده

کارشناس تولید محتوا