Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

زونکن چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

چکیده

بسیاری از شما نام زونکن را شنیده و یا بارها و بارها از آن استفاده کرده‌اید. برخی از افراد نیز در اداره‌ها و سازمان‌های مختلف این ابزار را مشاهده کرده و یا با انواع مختلف آن سر و کار داشته‌اند. پس نیازی به معرفی این محصول ندارند. اما با این حال عده‌ای هم وجود دارند که با این وسیله آشنا نبوده و یا ویژگی‌ها و موارد کاربرد زونکن را نمی‌شناسند. به همین دلیل در این مقاله قصد معرفی کامل این ابزار کاربردی را داشته و می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که زونکن چیست. سپس موارد کاربرد زونکن و انواع مختلف این محصولات را تشریح نماییم. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بوده و یا قصد خرید لوازم التحریر اداری دارید با ما همراه باشید.

access_time ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ خرداد
remove_red_eye 321بازدید
زونکن چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

 

زونکن چیست؟

زونکن به پوشه‌ای بزرگ گفته می‌شود که از قطر زیادی برخوردار بوده و در اداره‌ها، دفاتر اسناد رسمی، مطب‌ها و.... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات از یک جلد سخت و مقاوم به وجود آمده‌اند و در بیشتر موارد جنس بدنه مقوایی، چوبی و یا پلاستیکی دارند. 

این تجهیزات برای نگهداری از کاغذها و اسناد درون خود، از گیره‌های فلزی استفاده می‌کنند. گیره‌هایی که به راحتی امکان باز و یا بسته شدن دارند. پس بدون اینکه کاغذها و اسناد مهم پاره و یا مخدوش شوند می‌توان آن‌ها را به دیگر برگه‌ها اضافه کرد و یا از آن‌ها جدا نمود. 

این محصولات عرض عطف‌های متفاوتی داشته و برای بایگانی کردن ۲۰۰ تا ۵۰۰ برگه گنجایش دارند. بیشتر زونکن‌ها در استانداردهای A4 و A5 طراحی و تولید شده و عطف‌های آن‌ها نیز ۴.۵ و یا ۷.۵ سانتی متر است.

 

کاربرد زونکن

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد از این لوازم در ادارات و سازمان‌ها و... به منظور دسته بندی مدارک و اسناد و یا مرتب کردن آن‌ها به صورت فردی استفاده می‌کنند. به ویژه در سازمان‌هایی که امور به صورت الکترونیکی انجام نشده و از کاغذ استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید. 

به طور کلی می‌توان اصلی‌ترین کاربرد زونکن‌ها را نگهداری و حفاظت از مدارک و اسناد مهم به شمار آورد. این تجهیزات به طبقه‌بندی اطلاعات و گزارش‌های مورد نظر شما کمک کرده و امکان دسترسی راحت‌تری را به مدارک و اسناد فراهم می‌سازند. پس در هر موقعیت و زمانی که تمایل داشته باشید می‌توانید مدارک و اسناد مورد نیاز خود را از میان زونکن‌ها پیدا کنید. 

علاوه بر استفاده از این تجهیزات در سازمان‌ها و ارگان‌ها، می‌توانید از آن‌ها برای دسته بندی و نظم بخشی به جزوات درسی خود استفاده کنید. به طور کلی در مواقعی که می‌خواهید از اسناد و مدارک و یا اوراق مهم خود نگهداری کرده و یا گزارش‌های خود را نظم داده و سازماندهی کنید نیاز به این لوازم پیدا خواهید کرد. 

بسیاری از افراد از این لوازم برای نگهداری از فیلم و یا سی دی استفاده کرده و آن‌ها را به عنوان یک کیف سی دی به کار می‌گیرند. چراکه فیلم‌ها و یا سی دی‌ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و معمولاً در حجم بسیار وسیعی در خانه‌ها به چشم می‌خورند. 

پس اگر کیف سی دی شما فضای کافی برای جای گذاری تمامی فیلم‌ها و سی دی‌هایتان ندارد بهتر است به خرید زونکن دست زده و آن‌ها را به خوبی ساماندهی و طبقه بندی کنید. حتی می‌توانید این تجهیزات را به عنوان یک آلبوم عکس نیز مورد استفاده قرار داده و عکس‌های خانوادگی و یا دوستانه خود را با نظم و ترتیب در آن جای دهید.

 

انواع زونکن

برای افرادی که تمایل دارند بدانند زونکن چیست و موارد کاربرد زونکن کدام است، آشنایی با انواع مختلف این محصولات ضرورت دارد تا بتوانند از میان این ابزار بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را برای مصارف مد نظر خود انتخاب و خریداری کنند. 

این ابزارها در حال حاضر در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند تا پاسخگوی نیاز افراد و اقشار مختلف جامعه باشند. از میان این محصولات برخی پرطرفدارتر بوده و مصارف و موارد کاربرد بیشتری را هم به خود اختصاص داده‌اند. از جمله مهمترین انواع این لوازم اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلاسیک
  • پومر
  • گالینگور
  • فانتزی
  • کاوردار
  • تبلیغاتی و...

در ادامه به معرفی این محصولات خواهیم پرداخت.

 

زونکن کلاسیک

اگر تمایل دارید یکی از قدیمی‌ترین انواع زونکن‌ها را انتخاب کرده و به خرید آن دست بزنید تا با کمک آن به نگهداری از اسناد، مدارک و طبقه بندی آن‌ها اقدام کنید، می‌توانید نوع کلاسیک را برای خرید در نظر بگیرید. 

در حالت معمول این تجهیزات از جنس pvc به وجود می‌آیند و یک روکش داخلی از جنس لمینیت نیز دارند. این محصولات را می‌توانید در ابعاد A4 و A5 انتخاب و خریداری کنید.

 

زونکن پومر

یکی از پرمصرف‌ترین انواع این محصولات، زونکن‌های پومر هستند که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه از یک جلد مقوایی بسیار محکم به وجود آمده و ضخامت بالایی هم دارند. بر روی این محصولات روکشی از جنس سلفون به کار رفته است. 

این نوع از تجهیزات در بیشتر موارد با ابعاد A4 طراحی و تولید شده و در بازار وجود دارند. از سوی دیگر شما می‌توانید بر اساس نوع نیاز و مصارف شخصی خود این نوع لوازم تحریر اداری را با عطف‌های ۴.۵ و یا ۷.۵ سانتیمتر انتخاب و خریداری کنید.

 

زونکن گالینگور

این محصولات به دلیل برخورداری از یک جلد مقوایی بسیار سخت و محکم محبوب بوده و طرفداران و مصارف بسیار زیادی را هم به خود اختصاص داده‌اند. در حقیقت وجود این ساختار محکم به این ابزارها کمک می‌کند تا مقاومتی قابل توجه در برابر فشارهای وارد شده و یا ضربات داشته باشند. 

به همین دلیل مدت زمان دوام و عمر مفید این محصولات بسیار بالا خواهد بود. پس اگر می‌خواهید این لوازم التحریر را برای کاربرد در ادارات و سازمان‌ها به منظور بایگانی اطلاعات، انتخاب و خریداری کنید بهتر است نوع گالینگور را در نظر بگیرید.

 

زونکن فانتزی

این ابزارها همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده در طرح‌ها و رنگ‌های فانتزی، شاد و متفاوت طراحی و تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند. از این نوع زونکن تنها می‌توانید در مصارف شخصی و خانگی استفاده کنید. در واقع این محصولات مناسب کاربرد در ادارات و سازمان‌های رسمی و ارگان‌ها نیستند.

 

زونکن کاوردار

افرادی که تمایل دارند بدانند زونکن چیست و یا موارد مصرف و کاربرد زونکن‌ها کدام است بهتر است با این محصول نیز آشنایی کافی حاصل نمایند. شاید انتخاب آن‌ها برای مصارف مورد نظرشان این نوع لوازم تحریر اداری باشد. 

لازم است بدانید که مهمترین ویژگی و شاخصه این محصولات برخوردار شدن از چند کاور نایلونی و یا سلفون است. شرکت‌های تولید کننده این لوازم تحریر را به طور ویژه برای کاربرد در ادارات و ارگان‌هایی طراحی و تولید کرده‌اند که به صورت روزانه با حجم وسیعی از اوراق مهم و یا اسناد و مدارک مواجه می‌شوند. 

وجود این محصولات و کاورهای آن‌ها کمک می‌کند تا این افراد بتوانند در مدت زمانی بسیار کوتاه و به راحت‌ترین شکل ممکن، به اسناد و مدارک مورد نظرشان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را از میان اسناد و مدارک دیگر به راحتی تشخیص دهند.

 

زونکن تبلیغاتی

شاید تاکنون بارها و بارها با زونکن‌های تبلیغاتی مواجه شده باشید. محصولاتی که در بیشتر موارد در سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و به سازماندهی هرچه بهتر و مناسب‌تر اسناد و مدارک و بایگانی آن‌ها کمک می‌کنند. بر روی این محصولات می‌توانید لوگوی سازمان و یا نام و عنوان تجاری و برند خود را حک کنید و برای تبلیغات و بازاریابی محصولات مد نظرتان از آن‌ها کمک بگیرید.