Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

کلربوک چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

چکیده

افرادی که در خانه و یا محل کار خود با اوراق و مدارک زیادی سر و کار دارند، برای طبقه بندی و یا نگهداری از اوراق و اسناد خود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. علاوه بر نگهداری مناسب، دستیابی به اوراق مورد نیاز در شرایط خاص نیز با دشواری‌هایی همراه است. پس باید لوازمی در اختیار داشته باشید تا بتوانید تمامی اوراق و مدارک مورد نظر خود را در آن جای داده و طبقه بندی کنید تا در مواقع مورد نیاز به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. خرید لوازم التحریر اداری مانند کلربوک در چنین شرایطی ضرورت پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که کلربوک چیست. سپس موارد کاربرد کلربوک را تشریح نماییم. پس اگر شما هم به دنبال خرید این نوع لوازم تحریر اداری هستید و یا می‌خواهید با ویژگی‌ها و انواع این محصولات آشنا شوید با ما همراه باشید.

access_time ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۴ خرداد
remove_red_eye 456بازدید
کلربوک چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

 

کلربوک چیست؟ موارد کاربرد کلربوک

کلربوک که به آن کلیربوک نیز گفته می‌شود عنوان یک وسیله خاص است که به طور ویژه برای نگهداری از اوراق و اسناد شما تدارک دیده شده و به بایگانی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

در واقع این لوازم یک فضای کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید کلیه اوراق و اسناد خود را به صورت یکپارچه، منظم و سازماندهی شده در کنار یکدیگر قرار دهید. این محصولات در بیشتر موارد از یک جلد محکم به وجود آمده‌اند که کمک می‌کند تا شما بتوانید در طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید.

انواع کلربوک

تولید کنندگان در حال حاضر انواع مختلفی از کلیربوک‌ها را طراحی و تولید کرده و به بازار مصرف ارائه داده‌اند. از میان این محصولات برخی پرطرفدارتر بوده و یا موارد مصرف و کاربردهای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. 

این محصولات را می‌توان از لحاظ ساختار، سایز و ابعاد، نوع صحافی، جنس بدنه و... در انواع مختلفی جای داد. از جمله پرکاربردترین انواع این محصولات می‌توان به کلیر بوک‌های لیبل دار، قاب دار، بدون قاب و... اشاره کرد. از هر کدام از این لوازم التحریر اداری می‌توانید در شرایط و موقعیت‌ها و مصارف خاصی استفاده کنید.

در ادامه به معرفی این لوازم خواهیم پرداخت.

انواع کلربوک از نظر ساختار

کلربوک لیبل دار

استفاده از کلیربوک‌های لیبل دار برای سازمان‌ها و مجموعه‌هایی ضرورت دارد که اسناد و مدارک زیادی داشته و تمایل دارند آن‌ها را با یک لیبل مشخص از یکدیگر جدا کنند. در این صورت تشخیص آن‌ها از میان دیگر مدارک و اسناد راحت‌تر شده و دسترسی به آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود.

پس اگر می‌خواهید در سازمان و یا مجموعه خود به راحت‌ترین شکل ممکن و با صرف مدت زمانی بسیار کوتاه به اوراق مورد نظرتان دسترسی داشته باشید بهتر است این نوع کلیربوک را برای خرید در نظر بگیرید.

کلربوک قاب دار و بدون قاب

افرادی که تمایل دارند به این پرسش که کلربوک چیست پاسخی ارائه دهند و یا موارد کاربرد کلربوک‌ها را بشناسند، بهتر است با این محصول و ویژگی‌های آن نیز آشنا شوند.

همان‌طور که می‌دانید این نوع از لوازم تحریر اداری از دو یا سه پوشش به وجود آمده و کاغذها و مدارک شما در تعدادی پوشن جای می‌گیرند. سپس تمامی پوشن‌ها در یک جلد واقع می‌شوند. علاوه بر این بخش‌ها، برخی از این تجهیزات، دارای یک قاب نیز بوده و یا یک لایه دیگر هم دارند. تمامی مجموعه کلیربوک در درون این قاب جای می‌گیرند.

وجود این قاب کمک می‌کند تا اوراق و اسناد مورد نظر شما از آسیب برکنار مانده و یا در معرض رطوبت، گرد، غبار و آلودگی قرار نگیرند. از سوی دیگر وجود این قاب برای زیباتر ساختن ظاهر کلیربوک و یا جای گذاری آسان آن در قفسه‌ها ضرورت و اهمیت دارد.

انواع کلربوک از نظر ابعاد و سایز

منظور از ابعاد و یا سایز کلیربوک‌ها اندازه‌های پوشنی است که اوراق و اسناد شما درون آن جای گرفته و سازماندهی می‌شوند. این محصولات در حال حاضر در مدل‌های استاندارد با سایزهای  A3،A4 ،A5 ،A2  و... در بازار وجود دارند.

پس شما می‌توانید بر اساس نوع مصارف و کاربردهای خود محصول با ابعاد مناسب را انتخاب و خریداری کنید‌ برای نمونه اگر این لوازم تحریر را برای مصارف دانشگاهی می‌خواهید بهتر است کلیربوک‌های با سایز پوشن A4  را برای خرید در نظر بگیرید. 

انواع کلربوک از نظر شیوه صحافی

افرادی که می‌خواهند بدانند کلربوک چیست و یا با موارد کاربرد کلربوک‌های مختلف آشنا شوند، باید این لوازم تحریر را از نظر شیوه صحافی نیز بررسی کنند.

لازم است بدانید که این محصولات در حال حاضر در دو نوع اصلی صحافی کلاسوری و صحافی دوخت طراحی و تولید شده و در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند. هر کدام از این لوازم از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار شده‌اند.

برای نمونه در کلیربوک‌های با صحافی دوخت، مشاهده می‌کنید که تمامی پوشن‌ها به یکدیگر دوخته شده‌اند و از تعداد ثابتی برخوردارند. یکی از مهمترین محدودیت‌های این محصولات این است که شما نمی‌توانید در آینده پوشن های تازه‌ای به آن‌ها اضافه کنید.

کلیربوک‌هایی که شیوه صحافی آن‌ها، کلاسوری است، خود دارای دو مدل صحافی عمودی و افقی هستند و هر یک موارد مصرف و کاربردهای خاص خود را دارند. اگر کلیربوک با مدل صحافی کلاسوری را برای خرید در نظر بگیرید می‌توانید به راحتی از آن استفاده کرده و یا برگه‌ها و اوراق خود را به صورت یک کتاب و یا دفتر ورق بزنید.

در حالی که شیوه صحافی کلاسوری افقی، به گونه‌ای است که باید در هنگام استفاده، اوراق مورد نظر خود را از پایین به بالا ورق بزنید. اگر در مشاغل و کسب و کارهایی از قبیل مهندسی و یا طراحی فعالیت داشته و قصد خرید کلربوک دارید بهتر است این لوازم تحریر را برای خرید در نظر بگیرید.

نکته قابل توجه این است که کلیربوک‌هایی که شیوه صحافی آن‌ها به شکل کلاسوری است، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که بتوانید در آینده و در مواقع مورد نیاز هر تعداد کاور و یا برگه را به آن‌ها اضافه کنید. وجود این ویژگی سبب شده تا این محصول یکی از پرمصرف‌ترین انواع کلیربوک‌‌ها باشد.

انواع کلربوک از نظر جنس بدنه

برای افرادی که می‌خواهند بدانند کلربوک چیست و یا کاربرد کلربوک کدام است، توجه به جنس بدنه این لوازم نیز ضرورت دارد. در حال حاضر این نوع از لوازم تحریر اداری پرکاربرد در انواع جنس‌های بدنه مقوایی، پلاستیکی و... طراحی و تولید شده و در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

کلربوک‌های مقوایی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. یکی از مهمترین معایب این محصولات این است که با گذشت مدت زمانی مشخص، شکل اولیه خود را از دست داده و یا آب و رطوبت، گرد و خاک و آلودگی می‌تواند به آسیب‌دیدگی و یا خراب شدن آن‌ها کمک کند. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این محصول را برای مصارف مد نظر خود انتخاب و خریداری کنند.

کلربوک‌های پلاستیکی یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع این لوازم تحریر اداری هستند. بسیاری از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند این نوع کلربوک‌ها را برای طبقه بندی اسناد و مدارک اداری خود انتخاب و خریداری کنند.

چراکه این تجهیزات از استحکام بالایی برخوردار شده و مقاومت آن‌ها هم قابل توجه است. کلربوک‌های پلاستیکی ضد آب بوده و ضد گرد و غبار طراحی شده‌اند. این تجهیزات را می‌توانید با نظم مناسب و ایستایی خوب درون قفسه جای داده و یا به راحتی آن‌ها را باز کنید و ببندید.

با توجه به انواع متنوع این محصولات و تنوع مصارف و موارد کاربرد کلربوک، بهتر است در ابتدا مشخص کنید که چه نوعی از برگه‌ها و یا اوراق را می‌خواهید در این لوازم جای گذاری کنید. سپس بر اساس آن، سایز، نوع صحافی و جنس مناسب کلربوک را برای خرید در نظر بگیرید.