Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

تفاوت کلاسور، زونکن و کلربوک در چیست؟

چکیده

وسایل بایگانی مانند ادوات آموزشی، ادارای و خانگی از ضروری‌ترین وسایل به شمار می‌آیند. با توجه به تنوع بالا در زمینه تولید این وسایل، در برخی از موارد شخص خریدار دچار سردرگمی‌ می‌شود و قدرت خرید محصول مشخص را نخواهد داشت. از این محصولات پرکاربرد اداری می‌توان کلاسور، زونکن و کلربوک را نام برد که هرکدام از آنها ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند. حال ممکن است سوالاتی مانند در هنگام خرید لوازم التحریر اداری باید کدام یک از آنها را خریداری کرد؟ فرق کلاسور، زونکن و کلربوک در چیست؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. پیشنهاد می‌دهیم برای گرفتن پاسخ این سوالات ادامه مطلب را از دست ندهید.

access_time ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير
remove_red_eye 634بازدید
تفاوت کلاسور، زونکن و کلربوک در چیست؟

معرفی و بررسی مشخصات زونکن

 

زونکن با توجه به نام مخترع آن یعنی فردریش زونکن گرفته شده است که معمولا 2 یا 4 حلقه قوسی شکل دارد که تعداد حلقه‌های آن نسبت به سایر وسایل دیگر کمتر است. نحوه باز و بسته شدن این وسیله اداری با سایر انواع آن نیز تفاوت دارد. به بیان دیگر این وسیله اهرمی داشته که برای باز و بسته کردن باید به سمت بالا کشیده شود.

در این وسیله اداری می‌توان برگه‌ها را روی سمت راست جمع کرد و درنهایت به سمت چپ ورق زد. در قسمت عطف زونکن حفره‌ای قرار داشته که به آن حلقه انگشتی گفته می‌شود و برای راحت بیرون کشیدن از قفسه کاربرد دارد. زونکن نسبت به سایر وسایل دیگر بزرگتر بوده و همچنین جنس آن ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است. به‌طورکلی این وسیله به علت جایگیری برگه‌های بیشتر، برای بایگانی اداری گزینه بهتری به شمار می‌آید.

 

معرفی و بررسی مشخصات کلاسور

 

نام این وسیله اداری را از لغت فرانسوی classeur گرفته‌اند. کلاسور در لغت‌نامه انگلیسی به نام ring binder شهرت دارد و در 2 نوع دفتر کلاسور و کلاسور تولید می‌شود. به‌طورکلی کلاسور را می‌توان به زونکن و دفتر کلاسور را به دفتر نزدیک دانست. به بیان دیگر کلاسور نیز مانند زونکن حلقه‌های کم به همراه قطر زیاد داشته، درحالی‌که دفتر کلاسوری حلقه‌های بیشتر و قطر کمتری دارد. حلقه‌های کلاسور معمولا به صورت گرد بوده و برای استفاده می‌توانید آن را از از قسمت وسط باز کنید.

ناگفته نماند که کلاسور نسبت به دفتر کلاسوری جنس مقاوم‌تر و ضخیم‌تری دارد و همچنین دفتر کلاسور بیشتر برای آموزش و تحصیل و کلاسور برای بخش‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که کلاسور در ابعاد A5، A4 و A3 و دفتر کلاسوری در ابعاد A5  و A4  طراحی شده و به بازار عرضه می‌شود.

 

معرفی و بررسی مشخصات کلربوک

 

کلیربوک یا همان کلربوک را می‌توان یکی دیگر از وسایل ضروری برای بایگانی دانست. این وسیله از 2 بخش و در برخی از مدل‌ها از 3 بخش، قاب، کاور و جلد تشکیل شده است. کلربوک برای اسنادی که سالم ماندن آنها بسیار اهمیت داشته، کاربرد دارد. این اوراق و اسناد در کاورهای پلاستیکی قرار گرفته و کاورها به وسیله جلد کلربوک پوشانده می‌شوند. در برخی از مدل‌ها برای افزایش میزان مقاومت، جلد این وسیله را با استفاده از قاب می‌پوشانند.

برای صحافی این وسیله 2 نوع کلاسوری و دوخت وجود دارد که در مدل کلاسوری با استفاده از کاورهای سوراخ‌دار می‌توان تعداد برگ‌های آن را افزایش داد، درحالی‌که در مدل دوخت این امکان وجود ندارد. کلربوک در سمت عطف لیبلی دارد که می‌توان سابجکت یا موضوع اسناد بایگانی‌شده را روی آن یادداشت کرد.

به‌طورکلی این وسیله را برای بایگانی اسناد و اوراق بهترین گزینه می‌دانند؛ زیرا از آنها در برابر گردوخاک، رطوبت و... محافظت می‌کند. لازم به ذکر است که از کلربوک در خانه، اداره و به‌وسیله هنرمندان، مهندسان و سایر افراد استفاده می‌شود.

در قسمت‌های بالا به بررسی مشخصات کلاسور، زونکن و کلربوک پرداختیم، اما تفاوت کلاسور، زونکن و کلربوک در چیست؟ در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

فرق کلاسور، زونکن و کلربوک چیست؟

 

در کشورهای دیگر این وسایل اداری از نظر کلمات با یکدیگر تفاوتی ندارند، به عبارت دیگر برای آنها کلاسور و زونکن از انوتع مختلف یک کالا با استفاده‌های گوناگون است. به‌طورکلی در زبان‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی از واژه زونکن استفاده نمی‌شود. توجه داشته باشید که افراد انگلیسی زبان به زونکن Lever Arch File و به کلاسور Ring Binder گفته می‌شود.

در ایران زونکن و کلاسور 2 واژه مجزا هستند که واژه کلاسور فقط در کشور فرانسه و ایران به کار برده می‌شود. از سوی  دیگر در کشور ایران نام زونکن از نام شخص سازنده آن فریدریش زونکن گرفته شده است. به‌طورکلی تفاوت زونکن و کلاسور در موارد زیر خلاصه می‌شود:

 

بررسی فرق کلاسور، زونکن و کلربوک از نظر شکل ظاهری و تعداد حلقه‌های آنها

 

اولین تفاوت کلاسور، زونکن و کلربوک در تعداد و شکل ظاهری حلقه‌های آنها است. تعدا حلقه‌های کلاسور نسبت به زونکن و کلربوک بیشتر است. از سوی دیگر همانگونه که ذکر شد کلربوک 2 نوع صحافی دوخت‌شده و کلاسوری دارد که در قسمت‌های قبل به بررسی آنها پرداختیم.

پس اگر بخواهیم به بررسی فرم ظاهری کلربوک بپردازیم باید آن را در 2 نوع عمودی و افقی تقسیم‌بندی کرد. این موضوع نشان می‌دهد که کلربوک را از بالا یا از قسمت راست به چپ طراحی کرده‌اند.

 

بررسی فرق کلاسور، زونکن و کلربوک از نظر جنس

 

با توجه به استفاده از زونکن در قسمت‌های اداری و بایگانی، از نظر جنس مقاومت و ضخامت بیشتری دارد. از سوی دیگر جنس کلاسور باید به‌گونه‌ای باشد که به برگه‌ها و اسناد داخل آن هیچگونه آسیبی نرسد، اما از نظر جنس نسبت به زونکن حساسیت کمتری دارد. لازم به ذکر است که جنس زونکن در هنگام قرارگیری مدارک و اسناد در درون آن به گونه‌ای بوده که در مقابل وزن مدارک مقاومت بالایی دارد.

جنس کلاسور و زونکن از پروپلین، نوعی پلاستیک بوده که از مزایای بسیار آن می‌توان مقاومت بالا در برابر حرارت، فشار، رطوبت و آسیب را نام برد. درحالی‌که جنس کلربوک از 2 نوع مقوایی و پلاستیکی است که در حال حاضر بیشتر از جنس پلاستیک آن را تهیه می‌کنند. این جنس نیز مقاومت و استحکام بالایی دارد و به‌راحتی می‌تواند به محصول فرم بدهد. از مزایای دیگر این پلاستیک می‌توان به بهتر قرارگیری آنها در قفسه‌ها، محافظت از مدارک و اسناد در برابر گرد و غبار و رطوبت نیز اشاره کرد.

 

بررسی تفاوت کلاسور، زونکن و کلربوک با توجه به کاربرد آنها

 

فرق کلاسور، زونکن و کلربوک از نظر کاربرد شامل موارد زیر می‌شود که در ابتدا سعی داریم به معرفی کاربردهای مختلف کلربوک بردازیم:

  • برای محافظت از مدارک و اسناد مهم در برابر کثیف شدن، رطوبت، آسیب دیدن و پاره شدن کاربرد دارد.
  • در مواردی که قصد دیدن محصولات مختلف در کنار یکدیگر را داشته باشید، می‌توانید از کلربوک به عنوان آلبوم استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید گواهی‌نامه‌ها، مجله، مدارک تحصیلی، قراردادها و سایر اسناد مهم خود را درون آن نگهداری کنید.

از کاربرد کلاسور نیز می‌توان برای استفاده در موسسات، ادارات، بایگانی، مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد. درحالی‌که از زونکن فقط برای بایگانی مدارک و اسناد مهم استفاده می‌شود؛ زیرا به بهترین شکل ممکن می‌تواند از آنها نگهداری کند.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی انواع وسایل برای نگهداری مدارک و اسناد مهم و بایگانی آنها بپردازیم. به‌طورکلی زونکن، کلاسور و کلربوک وسایلی مناسب برای نگهداری از اسناد هستند. در این مطلب برای جلوگیری از سردرگمی خریدار در هنگام خرید، به بررسی فرق کلاسور، زونکن و کلربوک پرداختیم. پس با مطالعه آن می‌توانید به راحتی برای خرید لوازم التحریر اداری موردنیاز خود اقدام کنید.