Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

تاثیر رنگ آمیزی بر کودکان

چکیده

تحقیقات بسیاری در زمینه تاثیر رنگ و نور بر ذهن و روان انسان و کودکان صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات حاکی از تاثیر رنگ‌ها بر ذهن، روان و عملکرد انسان و حتی حیوانات دارد. فرکانس منعکس شده از این رنگ‌ها عملکرد ما را در زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهند. رنگ‌ها می‌توانند الهام بخش، برانگیزاننده، تسکین دهنده، التیام بخش و حتی تحریک کننده باشند.

access_time ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن
remove_red_eye 468بازدید
تاثیر رنگ آمیزی بر کودکان

 

رنگ در واقع از انعکاس نور در برخورد با اجسام مختلف از جمله کالاهای خریداری شده از فروشگاه پخش عمده لوازم التحریر ایرانی حاصل می‌شود و رنگ‌های مختلف فرکانس و طول موج‌های متفاوتی دارند.
تحقیقات بسیاری در زمینه تاثیر رنگ و نور بر ذهن و روان انسان و کودکان صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات حاکی از تاثیر رنگ‌ها بر ذهن، روان و عملکرد انسان و حتی حیوانات دارد. فرکانس منعکس شده از این رنگ‌ها عملکرد ما را در زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهند. رنگ‌ها می‌توانند الهام بخش، برانگیزاننده، تسکین دهنده، التیام بخش و حتی تحریک کننده باشند.
با توجه به مطالب گفته شده و تاثیرات رنگ‌ها بهتر است در انتخاب رنگ وسایل اتاق و محل زندگی خودتان و کودکان بسیار دقت و توجه داشته باشید. از همخوانی و تناسب رنگ‌ها استفاده کنید و سلیقه شخصی خود را نیز در آن تاثیر دهید. در این مقاله به بیان تاثیرات روانشناختی رنگ‌ها و تفاوت رنگ‌های سرد و گرم پرداخته شده است. برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه در ادامه مطالب با ما همراه باشید.


آیا رنگ بر کودکان تاثیرگزار است؟


تاثیرپذیری کودکان از رنگ‌ها بسیار زیاد است زیرا کودکان در این زمینه حساس‌تر هستند. رنگ‌ها می‌توانند هیجان کودک را برانگیزانند و سطح انرژی آن‌ها را کنترل کرده یا کاهش دهند. برای تفهیم بیشتر این امر به یک مثال توجه کنید. معمولا کودکانی که انرژی بیشتری دارند اگر دیوار اتاق آن‌ها با رنگ قرمز پوشیده شده باشد تمام طول روز پرانرژی‌تر خواهند بود. به همین دلیل است روان‌شناسان تاکید دارند که رنگ دیوار اتاق و وسایل کودکان بیش فعال بهتر است خنثی یا سرد باشند تا از برانگیختن انرژی این کودکان جلوگیری شود.
بالعکس این امر برای کودکانی که انرژی کمی دارند لازم است از رنگ‌های گرم و تند استفاده شود.

 

تاثیر رنگ آمیزی بر مغز کودکان


تاثیر رنگ در ابعاد مختلف روحیه کودکان


تاثیرات رنگ را می‌توان در ابعاد مختلفی زندگی کودک مورد بررسی قرار داد که در ادامه به تشریح برخی از این ابعاد می‌پردازیم:


 افزایش خلاقیت:

 

رنگ‌ها می‌توانند به ایده‌پردازی کودک کمک کنند. استفاده از رنگ‌های مختلف در ساختار وسایل و محیط اطراف به آن‌ها می‌توانند درک خوبی از اتفاقات و آن‌چه در اطراف آن‌ها قرار دارد پیدا کنند و تمامی این روندها به افزایش قدرت تفکر و خلاقیت کودک در زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد.


کمک به تسریع در یادگیری نوشتن:

 

استفاده از رنگ‌های مختلف مداد در انجام تکالیف، ذوق و انگیزه کودک برای انجام تمرین‌ها و تکالیف را افزایش خواهد داد و به این ترتیب یادگیری کودک افزایش پیدا خواهد کرد.


تمرین صبر و آرامش:

 

کمک گرفتن از کودک برای رنگ کردن اتاق دیوار یا تهیه یک دفتر رنگ آمیزی و استفاده از رنگ‌های مختلف در این رنگ آمیزی به کودک یاد می‌دهد تا برای به پایان رساندن رنگ آمیزی دفتر خود صبر کند و پایان این کار کودک را خوشحال کرده و سبب به آرامش رسیدن او خواهد شد.

 


 تخلیه انرژی‌های منفی و استرس از ذهن کودک:

 

وقتی کودکان با استفاده از رنگ‌های زیبا و متنوعی که در جعبه مداد رنگی یا مداد شمعی که از مرکز خرید عمده نوشت افزار تهیه کرده‌اید، به رنگ کردن دفتر نقاشی یا کتاب نقاشی خود می‌پردازند در این حین تمام انرژی‌های منفی ذهنشان تخلیه شده و ذهنشان از عوامل استرس‌زا و تنش‌زایی که آن‌ها را آزار می‌دهد دور خواهد شد. و به آرامش رسیدن آن‌ها بعد از رنگ‌ آمیزی کاملا ملموس است.
سعی کنید رنگ‌های مختلف را در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند با انتخاب گزینشی خود از آن‌ها استفاده کند.


کمک به تقویت و استحکام عضلات دست کودک:

 

کودکانی که در سنین پایین اقدام به در دست گرفتن مدادرنگی و انواع وسایل نقاشی می‌کنند و سعی دارند اثری روی کاغذ ایجاد کنند در واقع از عضلات دست خود استفاده می‌کنند و این در بهبود و تقویت ذهن آن‌ها نیز تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. این کودکان نسبت به هم سن و سال‌های خود ذهن خلاق‌تر و دستان ورزیده‌تری خواهند داشت.


 شناخت رنگ‌ها:

 

استفاده از رنگ‎‌های مختلف مدادرنگی، گواش انگشتی، پاستیل و... به کودکان کمک می‌کند پس از مدتی استفاده رنگ‌ها را به‌خوبی تشخیص داده و آن‌ها را از هم تفکیک کنند. این امر در تقویت ذهن کودک بسیار موثر است. هرچند که این آموزش‌ها باید به کمک شما و تحت نظارت شما انجام شود.


افزایش اعتمادبه نفس کودک:

 

این‌که کودک شما در سنین پایین بتواند با تمرین و تکرار چیزهای بیشتری را شناسایی کرده و درک بالاتری از آن‌چه در اطراف او می‌گذرد پیدا کند سبب افزایش اعتماد به نفس کودک و حتی در بزرگسالی نیز خواهد شد.

 

خرید محصولات باکیفیت


تهیه و استفاده از وسایل رنگ آمیزی استاندارد و باکیفیت برای کودکان بسیار مهم است. زیرا این لوازم باید بسیار امن بوده و هیچگونه ضرر و حساسیتی برای کودک ایجاد نکنند. فروشگاه پژانو مرکز پخش عمده خودکار ارس با عرضه محصولات استاندارد و باکیفیت امکان خرید عمده لوازم التحریر و انواع لوازم رنگ آمیزی را برای تمامی مشتریان عزیز فراهم ساخته است.

 

 

انواع لوازم رنگ آمیزی در فروشگاه لوازم التحریر پژانو

 

 

 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه لوازم التحریر پژانو:

ابزار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنمای کامل سایز خرید آنلاین دفتر
راهنمای کامل سایز خرید آنلاین دفتر

 

زهرا خداکرم زاده

کارشناس تولید محتوا