Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

ابزار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

چکیده

نقاشی یک هنر است که ذهنیت و یا وقایعی که در طول روز یا تاریخ اتفاق افتاده است به‌وسیله ابزار نقاشی و توسط نقاش بر روی بوم نقاشی یا برگه‌های مخصوص یا هر سطح دیگری ثبت می‌شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که به‌تازگی می‌خواهید وارد این حرفه شوید برای آشنایی با ابزار و وسایل مختلف نقاشی که از فروشگاه پخش عمده لوازم‌ التحریر خریداری شده‌اند و کاربرد هریک از این ابزارها با ما همراه باشید. 

access_time ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۰ بهمن
remove_red_eye 2330بازدید
ابزار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نقاشی یک هنر است که ذهنیت و یا وقایعی که در طول روز یا تاریخ اتفاق افتاده است به‌وسیله ابزار نقاشی و توسط نقاش بر روی بوم نقاشی یا برگه‌های مخصوص یا هر سطح دیگری ثبت می‌شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که به‌تازگی می‌خواهید وارد این حرفه شوید برای آشنایی با ابزار و وسایل مختلف نقاشی که از فروشگاه پخش عمده لوازم‌ التحریر خریداری شده‌اند و کاربرد هریک از این ابزارها با ما همراه باشید. 

 

ابزار نقاشی

 

برای انجام هر کار هنری به یکسری ابزار و وسایل نیاز است. اگرچه هنر دنیای بسیار بزرگی است و نمی‌توان ابزار محدودی را برای انجام آن معرفی کرد اما تهیه برخی موارد برای افراد مبتدی و یا حتی پیشرفته فعال در این حوزه لازم است. ابزار نقاشی به هنرمند و نقاش کمک می‌کند تا اشکال مدنظر خود را در اندازه و مقیاس دقیق‌تری ترسیم کند و نقاشی او به آن‌چه که در ذهن دارد بیشترین میزان شباهت را داشته باشد و علاوه بر آن کار نقاشی را بسیار ساده و آسان‌تر خواهد کرد.

برخی از ابزارها برای پیاده کردن طرح‌های ابتدایی و ساده و برخی برای مراحل تکمیلی و برخی از آن‌ها جهت رنگ‌آمیزی و رنگ و لعاب بخشیدن به نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین و بخصوص مهم‌ترین انواع ابزار نقاشی عبارتند از:

 

مداد:

مداد معمولا دارای مغزی از جنس گرافیت با بدنه چوبی و روکش پلاستیکی است. میزان ترکیب سرب و گرافیت در تهیه مغزی مداد کمرنگی و پررنگی و همچنین زبری مداد را مشخص می‌کند که هر نقاش بر اساس سبک کاری خود مدادهای مناسب را تهیه می‌کند. تهیه تراش برای حذف لایه‌های فرسوده نوک مداد و پاک‌کن برای پاک کردن رد مداد نیز ضروری است.

 

مدادرنگی:

ساختار مدادرنگی نیز همانند مداد است با این تفاوت که در تولید مدادرنگی از مواد خاصی نیز برای تولید رنگدانه‌های مختلف استفاده می‌شود. هرچه یک مدادرنگی رنگدانه بیشتری داشته باشد باکیفیت‌تر است. مدادرنگی در بسته‌بندی‌هایی با تعداد مختلف در فروشگاه پخش عمده نوشت‌افزار عرضه می‌شوند. افرادی که در حوزه کار با مدادرنگی کار می‌کنند لازم است باکس تکمیلتر و جامع‌تری از مدادرنگی را تهیه نمایند.

 

مداد رنگی در فروشگاه لوازم التحریر پژانو

 

پاستیل و گواش

پاستیل ترکیبی از رنگدانه‌های پودری و چسب است که به صورت قلمی تولید می‌شوند. این محصول در انواع پاستل نرم، سخت، روغنی و حلال تولید می‌شوند. اثری که توسط پاستل ایجاد می‌شود نقاشی یا طراحی پاستلی است. گواش یکی از سبک‌های نقاشی است. گواش نیز یک محلول در آب است که تفاوت آن با آبرنگ در ایجاد رنگ‌های مات می‌باشد. ساختار گواش بسیار شبیه آبرنگ است و برخی هنرمندان از هردوی آن‌ها به صورت همزمان استفاده می‌کنند. ماده‌ی اصلی در ترکیب گواش در گذشته صمغ عربی بوده است اما امروزه از موادی مانند گلیسرین، کلسیم کربنات و پی ال نیز استفاده می‌شود.

 

آبرنگ:

آبرنگ نیز یکی از سبک‌های نقاشی است که طرح‌هایی بسیار زیبا را می‌توان به‌وسیله آن خلق کرد. آبرنگ نیز در رنگ‌بندی‌های مختلفی تولید می‌شود و برای استفاده از آن به قلم مو مناسب و مقداری آب برای استفاده از رنگ‌های آن نیاز است.

 

تخته شاسی:

در هنگام نقاشی و طراحی بر روی کاغذهای پوستی، A4 یا A3 نیاز است که برگه در جایی ثابت نگه داشته شود تا بتوان روی آن نقاشی کشید. تخته شاسی وسیله‌ای مناسب برای نگه داشتن کاغذ است که در سایزهای مختلفی در مراکز فروش عمده نوشت‌افزار ایرانی قابل خریداری است.

 

قلم مو:

قلم مو دارای یک بدنه چوبی یا پلاستیکی و فرچه از جنس موی خرگوش و دم اسب، بچه گربه یا پلاستیکی است. انواع مختلفی از جمله قلم موی گرد، نیزه‌ای، گندمی و تخت دارد که هرچه در نقاشی حرفه‌ای‌تر باشید لازم است از قلم موی حرفه‌ای‌تری نیز استفاده کنید. از قلم مو برای آبرنگ، گواش، رنگ روغن، قلم نویسی و پارچه نویسی استفاده می‌شود.

 

قلم مو در فروشگاه لوازم التحریر پژانو

 

کاغذ:

اصلی‌ترین ابزار برای نقاشی کاغذ است. کاغذ در ضخامت‌، جنس و اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاغذ کاهی، کاغذ پوستی، کاغذ سفید، گلاسه، پاستل، کانسون بریستول، زغال کانسون، فابریانو و اشتنباخ از انواع آن هستند که هر کدام در زمینه و سبک خاصی از نقاشی استفاده می‌شوند.

 

جای قلم مو رنگ:

ابزاری برای نگه‌داری و سازماندهی انواع قلم مو در اندازه و نوع‌های مختلف و جلوگیری از گم شدن و شکستن آن‌ها.

 

راینگر رنگ:

اگر برای رنگ کردن نقاشی خود از رنگ‌های تیوپی استفاده می‌کنید بهتر است یک راینگر رنگ نیز تهیه کنید. شما با قرار دادن تیوپ رنگ در بین لبه‌های راینگر از هدر رفتن رنگ داخل آن که قادر به بیرون آوردن رنگ نیستید، جلوگیری خواهید کرد.

 

راینگر رنگ در فروشگاه لوازم التحریر پژانو

 

کلینر قلم مو رنگ:

استفاده از قلم موهای رنگ مختلف پس از پایان کار نیازمند پاک کردن آن‌ها است. در غیر این‌صورت رنگ به قلمو مو چسبیده و استفاده از آن در دفعات بعدی سخت خواهد شد. به همین دلیل بهتر است با کلینر یا پاک کننده قلم مو، آن‌ها را پس از استفاده به‌صورت کامل تمیز کنید.

 

چاقوهای پالت:

این چاقوها برای ترکیب رنگ روی پالت و همچنین ایجاد خطوط برجسته بر روی بوم نقاشی کاربرد دارند.

 

پالت یا جعبه رنگ:

وسیله‌ای برای نگه‌داری و ترکیب رنگ در هنگام نقاشی که در انواع مختلفی وجود دارند.

 

پرایمر:

یک نوع رنگ خاص در نقاشی است که سطح را پوشش داده و آن را برای استفاده بهتر از رنگ اکریلیک آماده می‌کند. این کیفیت کار را افزایش خواهد داد.

 

وارنیش یا رزین:

رزین یا پلیمر را می‌توانید بر روی نقاشی و آثار دستی مختلفی استفاده کنید. با این کار عمر ماندگاری آثار شما افزایش خواهند یافت.

 

پیشبند:

پیشبندها معمولا از جنس نخی یا تترون در رنگ سفید تهیه می‌شوند. شما می‌توانید از کاور یا پیشبند فقط در هنگام کار استفاده کنید که این از کثیف شدن لباس‌های شما جلوگیری خواهد کرد.

 

 

 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه لوازم التحریر پژانو:

راهنمای کامل سایز خرید آنلاین دفتر
آموزش دوخت جامدادی نمدی و رولی شیک دخترانه و پسرانه
انواع مداد تراش بر اساس کاربردهای آن

 

زهرا خداکرم زاده

کارشناس تولید محتوا