Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

اسباب‌بازی مناسب کودکان

چکیده

کودکان بزرگترین سرمایه پدر و مادر و خانواده‌شان هستند که والدین آن‌ها تمام سعی خود را در تامین امکانات رفاهی و هر آن‌چه که به رشد و سلامت کودک کمک می‌کند، به‌کار می‌برند. خرید اسباب‌بازی یکی از اولویت‌های هر شخصی برای خوشحال کردن کودک است که در انواع و اقسام مدل، رنگ، اندازه و با خصوصیات مختلف در مراکز پخش عمده لوازم‌التحریر و اسباب بازی فروشی‌ها عرضه می‌شوند.

access_time ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي
remove_red_eye 213بازدید
اسباب‌بازی مناسب کودکان

 

کودکان بزرگترین سرمایه پدر و مادر و خانواده‌شان هستند که والدین آن‌ها تمام سعی خود را در تامین امکانات رفاهی و هر آن‌چه که به رشد و سلامت کودک کمک می‌کند، به‌کار می‌برند. خرید اسباب‌بازی یکی از اولویت‌های هر شخصی برای خوشحال کردن کودک است که در انواع و اقسام مدل، رنگ، اندازه و با خصوصیات مختلف در مراکز پخش عمده لوازم‌التحریر و اسباب بازی فروشی‌ها عرضه می‌شوند.
در خرید این اقلام برای کودکان باید به یکسری نکات توجه کرد. اگر شما نیز از جمله افرادی هستند که درصدد تهیه لوازم بازی مناسب برای سگ خود هستید این مطالب را از دست ندهید.

 

لوازم بازی در خانه


اسباب بازی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید باید ایمن باشد و علاوه بر سرگرم کردن کودک، با مراحل رشد کودک متناسب بوده و به کشف و پرورش توانایی‌های نوظهور کودک کمک کند. بسیاری از وسایل اضافی و بیکاره در خانه می‌تواند وسیله بازی متفاوت برای رده‌های مختلف سنی کودک باشد. جعبه‌های مقوایی، کاسه‌ها و درب‌های پلاستیکی، مجموعه‌هایی از درب بطری‌های پلاستیکی و... می‌توانند به‌عنوان وسیله بازی مورد استفاده قرار گیرد.
این به کودک شما کمک می‌کند که با استفاده از این لوازم ساده و به‌کارگیری قوه تخیل و تفکر خود، یک وسیله بازی بسیار خوب برای خود درست کرده و خود را سرگرم کند.
در ادامه به بررسی اسباب‌بازی‌های مناسب برای رده‌های مختلف سنی کودکان می‌پردازیم.

 

اسباب بازی مناسب کودکان


اسباب بازی برای نوزادان خردسال - از تولد تا 6 ماهگی


نوزادان دوست دارند به مردم نگاه کنند. آن‌ها را با چشمان خود آدم‌ها و اشیای پیرامون خود را دنبال می‌کنند. به طور معمول، نوزادان نگاه کردن به چهره و رنگ‌های روشن را ترجیح می‌دهند. آن‌ها در این سن برخی حرکات را با دست‌ها و پاهایشان می‌توانند انجام دهند، سرشان را بلند کنند، سرشان را به سمت صداها بچرخانند، چیزهایی را در دهانشان بگذارند و خیلی چیزهای دیگر!
مناسب‌ترین نوع لوازم بازی برای این سنین از کودکان چیزهایی هستند که می‌توانند به آن‌ها دست یابند، نگه دارند، بمکند، تکان دهند و صدا ایجاد کنند. مانند جغجغه‌ها، حلقه‌های بزرگ، اسباب‌بازی‌های فشاری، اسباب‌بازی‌های لثه‌گیر، عروسک‌های نرم، توپ‌های بافت‌دار، و کتاب‌های وینیل.
آن‌چه که می‌توان شنید: کتاب‌هایی با قافیه‌ها کودکانه و شعرهای مهد کودک، لالایی‌ها و آهنگ‌های ساده کودکانه
چیزهایی که کودک می‌تواند به آن‌ها نگاه کند: تصاویری از چهره‌ها و عکس‌های آویزان شده تا کودک بتواند آن‌ها را ببیند و آینه‌های نشکن.
..............

 

اسباب بازی برای نوزادان بزرگتر - 7 تا 12 ماه


نوزادان بزرگ‌تر حرکت‌دهنده هستند. یعنی معمولاً از غلت زدن و نشستن به حرکت کردن، جهش، خزیدن، بالا کشیدن و ایستادن می‌رسند. آن‌ها نام خود و سایر کلمات رایج را می‌فهمند، می‌توانند اعضای بدن را شناسایی کنند، اشیاء پنهان را پیدا کنند، و اشیا را داخل و خارج از ظروف قرار دهند.
عروسک‌های کودک، عروسک‌های خیمه شب بازی، وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی با چرخ، و اسباب بازی‌های آبی، چیزهایی برای انداختن و بیرون آوردن در یک فضا مانند کاسه‌های پلاستیکی، مهره‌های بزرگ، توپ‌ها و اسباب بازی‌های تودرتو، بلوک‌های نرم بزرگ و مکعب‌های چوبی مناسب برای ساخت و ساز، وسایلی برای استفاده از ماهیچه‌های بزرگ بدن کودک: توپ‌های بزرگ، اسباب بازی‌های هل دادنی و کشیدنی، و چیزهای نرم و کم ارتفاع برای خزیدن روی آن‌ها

 

اسباب بازی مناسب کودکان ۷ماهه تا ۱۲ ماهه


اسباب بازی برای کودکان 1 ساله


بچه‌های یک ساله در حال حرکت هستند! به‌طور معمول آن‌ها می‌توانند به‌طور پیوسته راه بروند و حتی از پله‌ها بالا بروند. کودکان 1 ساله از داستان لذت می‌برند، اولین کلمات خود را می‌گویند و می‌توانند در کنار کودکان دیگر بازی کنند (اما هنوز نه!). آن‌ها دوست دارند همه چیز را آزمایش کنند، اما به بزرگسالان نیاز دارند تا از آن‌ها محفظت شود.
کتاب‌های تخته‌ای با تصاویر ساده یا عکس از اشیاء واقعی، گوش دادن به آهنگ‌ها و اشعار قافیه‌دار، داستان‌های ساده و تصاویر.
وسایلی که بتوانند چیزی رسم کنند مانند نشانگرهای گسترده غیر سمی، قابل شستشو، مداد رنگی و کاغذ بزرگ.
تلفن‌های اسباب بازی، عروسک‌ها و تخت عروسک‌ها، کالسکه کودک، لوازم آرایش (روسری، کیف پول)، حیوانات پلاستیکی، و وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی و مقوا و بلوک‌های ‌چوبی برای درست کردن کاردستی
لوازمی برای استفاده و به‌کارگیری ماهیچه‌های بزرگ و کوچک مانند: پازل‌ها، اسباب‌بازی‌هایی با قطعاتی که کارها را انجام می‌دهند (شماره‌ها، سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها، درب‌ها) و توپ‌های بزرگ و کوچک.

 

اسباب بازی برای کودکان 2 ساله (کودکان نوپا)


کودکان نوپا به سرعت در حال یادگیری زبان هستند و احساس خطر دارند. با این وجود، آنها آزمایش‌های فیزیکی زیادی انجام می‌دهند: پریدن از ارتفاع، بالا رفتن، آویزان شدن از بازو، غلت زدن، و بازی‌های خشن. این کودکان کنترل خوبی بر دست‌ها و انگشتان خود دارند و دوست دارند با اشیاء کوچک کارها را انجام دهند.
اسباب بازی‌های مناسب کودکان این سن عبارتند از:


پازل های چوبی (با 4 تا 12 قطعه):

بلو‌ک‌هایی که به هم می‌چسبند، اشیاء برای مرتب سازی (بر اساس اندازه، شکل، رنگ، بو)، و اسباب‌بازی‌های دارای قلاب، دکمه‌، سگک و گیره که کودک را درگیر حل مسائل می‌کند.


چیزهایی برای ساختن و تقویت قوه تخیل:

بلوک‌ها، اسباب‌بازی‌های حمل‌ونقل کوچک‌تر (مستحکم)، مجموعه‌های ساختمانی، مبلمان اندازه کودک (ست آشپزخانه، صندلی)، لباس‌های آراسته، عروسک‌هایی با لوازم جانبی و اسباب‌بازی‌های شن و آب بازی


ترسیم و رنگ آمیزی:

مداد رنگی، قلم موها و رنگ انگشتان بزرگ، کاغذهای بزرگ برای طراحی و نقاشی، کاغذ ساختمانی رنگی، قیچی به اندازه کودک نوپا با نوک‌های صاف، تخته سیاه و گچ بزرگ، و ابزارهای ریتم
کتاب های مصور با جزئیات بیشتر نسبت به کتاب‌های کودکان کوچکتر و پخش کننده های سی دی و دی وی دی با انواع موسیقی


لوازمی برای استفاده از ماهیچه‌های بزرگ و کوچک: توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگدزدن و پرتاب کردن، وسایل سواری، کوبیدن و چکش زدن اسباب بازی‌ها.


اسباب بازی برای کودکان 3 تا 6 ساله (پیش دبستانی و مهدکودک)


کودکان پیش دبستانی و مهدکودک نسبت به کودکان نوپا دامنه توجه بیشتری دارند. معمولاً زیاد صحبت می‌کنند و سؤالات زیادی می‌پرسند. آن‌ها دوست دارند با مهارت‌های فیزیکی در حال ظهور خود همه چیز را آزمایش کنند. دوست دارند با دوستان خود بازی کنند. اشتراک یک اسباب بازی برای دو یا چند کودک اغلب برای پیش دبستانی‌های بزرگتر و مهدکودک‌ها امکان‌پذیر است.
جهت حل مسائل و به چالش کشیدن ذهن کودک پازل (12 تا 20 قطعه)، بلوک‌هایی که به هم می‌چسبند، مجموعه‌ها و سایر اشیاء کوچک‌تر برای مرتب‌سازی بر اساس طول، عرض، ارتفاع، شکل، رنگ، بو، کمیت و سایر ویژگی‌ها، مجموعه‌های بطری پلاستیکی کلاهک، کاسه و درب پلاستیکی، کلید، صدف، خرس شمارش و بلوک‌های رنگی کوچک مناسب هستند.
بلوک‌های زیاد جهت ساختن سازه‌های پیچیده، اسباب‌بازی‌های حمل‌ونقل، مجموعه‌های ساختمانی، مبلمان اندازه کودک (ست‌های آپارتمانی)، لباس‌های آرایشی، عروسک‌هایی با لوازم جانبی، تئاترهای عروسکی ساده، و شن و ماسه. و اسباب بازی‌های آب بازی، ترسیم و نقشی با استفاده از مداد شمعی و نشانگرهای بزرگ و کوچک، قلم مو و رنگ انگشت بزرگ و کوچک، کاغذ بزرگ و کوچک برای طراحی و نقاشی، کاغذ ساختمانی رنگی، قیچی به اندازه کودک پیش دبستانی، تخته سیاه و گچ بزرگ و کوچک که از فروشگاه پخش عمده نوشت‌افزار خریداری کرده‌اید. گل رس و خمیربازی مدل سازی، کاغذ و ضایعات پارچه برای کلاژ، سازهای ریتم و کیبورد، زیلوفون، ماراکا، و تنبور، کتاب‌های تصویری با واژگان بیشتر برای این سن بسیار مناسب هستند.


اسباب‌بازی‌های مناسب برای استفاده از ماهیچه‌های بزرگ و کوچک مانند:

توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب/گرفتن، تجهیزات سواری شامل سه چرخه، و چرخ دستی‌ها، چوب‌ها و توپ‌های پلاستیکی، پین‌های بولینگ پلاستیکی، اهداف و چیزهایی که باید به سوی آنها پرتاب شود، و یک میز کار با گیره، چکش، میخ و اره.


اگر کودکی به رایانه دسترسی دارد:

برنامه‌هایی که تعاملی هستند (کودک می‌تواند کاری انجام دهد) و کودکان می‌توانند آن‌ها را بفهمند (نرم‌افزار از گرافیک و دستورالعمل‌های گفتاری استفاده می‌کند، نه فقط تصویری) و سرعت و کنترل توقف و پخش دوباره آموزش را در دست داشته باشد، می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد به‌علاوه که استفاده صحیح از رایانه را یاد می‌گیرند.

 

اسباب بازی مناسب کودکان ۷ سال به بالا

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه اینترنتی پژانو:

چند نوع آبرنگ در بازار موجود است؟
روند ساخت خودکار
طرز ساخت بادکنک زرورقی

زهرا خداکرم زاده

کارشناس تولید محتوا