Loading...
لطفا منتظر بمانید . . .

تاثیرات خمیر بازی در کودکان

چکیده

خمیربازی جنبه‌های مختلف آموزش را در کودکان پوشش می‌دهد هنگامی‌که کودک؛ با خمیربازی تهیه شده از فروشگاه پخش عمده خودکار ارس بازی می‌کند ایده‌های مختلفی را در ذهنش جست و جو می‌کند و تا زمانی که راه‌حل مناسب پیدا نکند به امتحان کردن رویکردهای مختلف ادامه می‌دهد و از این طریق مهارت حل مسئله آن‌ها فعال می‌شود اگر رده سنی مناسب برای خمیربازی کودکان رعایت شود فواید زیادی برای کودکان دارد به‌طور کلی بازی‌هایی که با خلاقیت کودکان سروکار دارد سبب رشد مهارت‌های گوناگون در آن‌ها می‌شود.

access_time ۱۴۰۰ يکشنبه ۱ اسفند
remove_red_eye 476بازدید
تاثیرات خمیر بازی در کودکان

 

خمیربازی جنبه‌های مختلف آموزش را در کودکان پوشش می‌دهد هنگامی‌که کودک؛ با خمیربازی تهیه شده از فروشگاه پخش عمده خودکار ارس بازی می‌کند ایده‌های مختلفی را در ذهنش جست و جو می‌کند و تا زمانی که راه‌حل مناسب پیدا نکند به امتحان کردن رویکردهای مختلف ادامه می‌دهد و از این طریق مهارت حل مسئله آن‌ها فعال می‌شود اگر رده سنی مناسب برای خمیربازی کودکان رعایت شود فواید زیادی برای کودکان دارد به‌طور کلی بازی‌هایی که با خلاقیت کودکان سروکار دارد سبب رشد مهارت‌های گوناگون در آن‌ها می‌شود.

 

تاثیر مثبت خمیربازی روی کودکان

 

تاثیرات مثبت خمیربازی


در ادامه به توضیح 8 مورد از تاثیرات مثبت خمیربازی در کودکان می‌پردازیم.

 

1.رشد جسمانی و پرورش مهارت‌های حرکتی


کودک با استفاده از خمیر بازی و فشردن و صاف کردن و شکل دادن خمیرماهیچه‌هایش رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند و همچنین هماهنگی بین حرکت دست‌ها و چشم‌ها باعث پرورش مهارت‌های حرکتی در کودک می‌شود که در آینده هنگام در دست گرفتن مداد یا استفاده از قیچی در هنگام درست کردن کاردستی بسیار کاربردی و تاثیرگزار می‌باشد.

 

2. رشد عاطفی و اجتماعی


کودک با استفاده از خمیر به‌صورت گروهی و با دوستانش از منطقه امن خود بیرون آمده و با تبادل نظر و بحث کردن با دوستانش به تعامل با دیگران وادار خواهد شد. در نتیجه باعث رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودک می‌شود.
هنگام بازی کودکانتان سعی کنید با آن‌ها همکاری کنید و از آن‌ها درباره چیزی که ساخته‌اند سوال کنید پرسیدن سوال کودک شما را وادار به فکر کردن و صحبت کردن در مورد موضوع پیش آمده می‌کند.
سعی کنید کودکانتان را به دنیای واقعی گره بزنید مثلا از آن‌ها بخواهید برای شما چیزی درست کنند و درباره آن با کودک خود صحبت کنید و در مورد آن توضیح دهید با این کار اطلاعات کودک خود را در حین بازی افزایش می‌دهید.

 

3. پرورش قدرت تخیل و خلاقیت کودک


کودک با استفاده از خمیربازی اشکالی را که می‌سازد در ذهنشن به چیزهای واقعی موجود در اطرافش شبیه می‌داند این کار قدرت تخیل او را افزایش خواهد داد. کودکان بزرگ‌تر جزئیات بیشتری را به سازه‌های خود اضافه می‌کنند و توجه بیشتری به جزییات دارند.
اگر سازه کودکتان از نظر شکل و رنگ و ساختار ظاهری با واقعیت تفاوت بسیاری داشت سعی کنید او را تایید کنید بدون آن‌که او را قضاوت کنید و به توضیحات او گوش بدهید یا سعی کنید سازه‌اش را اصلاح کنید.

 

4. پرورش زبان و آموزش اعداد و الفبا


تعامل با سایر بچه‌ها و صحبت کردن با آن‌ها باعث افزایش دایره لغات کودک شما می‌شود و با کلمات جدیدی مانند بریدن فشردن ساختن و... آشنا می‌کند. همچنین شما می‌توانید با خمیربازی شکل حروف الفبا و اعداد را برای کودکانتان بسازید و به آن‌ها آموزش دهید.

 

5. آشنایی با مفاهیم علمی


کودکان خردسال اغلب علم را با تجربه فرا می‌گیرند. آن‌ها با دیدن و فکر کردن و صحبت کردن در مورد تغییرات ایجاد شده به کشف و شهود می‌رسند. شما می‌توانید با اضافه کردن ابزار متفاوت مانند ماسه و یا خاک اره و یا مقداری آب به خمیر تغییراتی در بافت خمیر ایجاد کرده و در مورد صاف بودن و یا زبر بودن سطح از کودک خود سوال کنید این سوال به کودک کمک می‌کند تا مفهوم علمی علت و معلول را درک کند. در نهایت این کار به کودک کمک می‌کند از همان دوران بچگی با مفاهیم ابتدایی علمی آشنا شده و ذهنی آماده و خلاق برای پذیرش مفاهیم پیچیده‌تر در آینده داشته باشد.

 

6. پرورش مهارت‌های ریاضی


یکی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌های آموزش کودک، استفاده از بازی و وسایل بازی است. به همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از خمیربازی در رنگ‌های مختلف و متنوع به پرورش مهارت‌های ریاضی ساده در کودک خود کمک کنید. مهارت‌های طبقه‌بندی کردن مانند تغییر ملاک، درون‌گنجی و سلسله مراتبی، ردیف کردن مثل طول و سطح، نگه‌داری ذهنی عددی: مطابقت یک به یک ایجادی، شمارش اعداد، ترتیب اعداد، مفاهیم نصف و مساوی، مفاهیم ابتدایی مانند چهار عمل اصلی، هندسه شامل: روابط فضایی، تجسم فضایی، روابط توپولوژک ترتیب، ترسیم اشکال اقلیدسی و تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها و بازشناسی در غیاب الگو است.

 

پرورش مهارت ریاضی با خمیربازی

 


7. کم شدن استرس و افزایش آرامش


اگر کودک شما از جمله کودکانی است که زود دچار استرس می‌شود و اضطراب را می‌توان در چهره او تشخیص داد، بهتر است با او خمیربازی کنید. با خرید خمیربازی از فروشگاه پخش عمده لوازم التحریر، در رنگ‌های مختلف و جذاب کودک خود را به بازی با خمیربازی تشویق کنید. در دست گرفتن خمیربازی، فشردن آن، فکر کردن به نحوه استفاده از خمیربازی و ایجاد اشکال مختلف با این وسیله حس خوبی را در کودک شما ایجاد خواهد کرد. و این به کم شدن استرس کودک و افزایش اعتماد به نفس و آرامش او کمک خواهد کرد.

 

8. دور شدن موقت کودک از تلفن همراه و فضای مجازی


افزایش تکنولوژی در سال‌های اخیر سبب سوق و تمایل هرچه بیشتر کودکان به استفاده از گوشی همراه و نصب بازی بر روی آن و استفاده از این وسیله شده است. با استفاده از خمیربازی شما می‌توانید برای ساعات کمی هم که شده است ذهن کودک خود را به بازی با خمیر خریداری شده از مرکز پخش عمده نوشت افزار سوق داده و او را سرگرم کنید و از استفاده از گوشی همراه دور کنید.

 

ایده بازی با خمیربازی

 

 

 سایر مطالب مرتبط به فروشگاه لوازم التحریر پژانو

از دفتر کاهي تا دفتر فانتزي
مزایای حل پازل
تاثیر رنگ آمیزی بر کودکان

 

زهرا خداکرم زاده

کارشناس تولید محتوا